onsdag den 4. februar 2009

Skolestart i Nicaragua















Så blev det min datters første skoledag. Freja starter på første år i overskolen. Underskolen er fra 1-6 klasse og i overskolen går man så i 5 år. Derefter er man klar til universitetet. Man kan uden problemer nå at afslutte overskolen og påbegynde universitetet som 15 årig.

Der er tvungen skoleuniform i Nicaragua, hvilket gør at i hvertfald på skolens område, er alle lige. Ved skoleindskrivningen af Freja havde vi modtaget en liste over hvilke bøger der skulle indkøbes, samt fået udleveret skolemærker til tøjet. Så gik turen over til den lokale boghandler hvor ca. halvdelen af bøgerne, typisk kladdehæfter og lignende, kunne indkøbes sammen med butikkens personlige shopper. Derefter hen til en skrædder, der tog mål af Freja, for at kunne sy hendes skoleuniform. Denne består af: hvid anstændig skjorte med påsyede skolemærker, marineblå knælang nederdel, knæstrømper samt enkle sorte sko. Den sidste halvdel af bøgerne kunne 14 dage senere købes på skolen.

Månedlig skolepenge for Freja er 28 dollars, hvilket svarer til ca. 30% af en månedlønning hernede. Samlet bogindkøb svarende til en hel månedlønning. Skolen er en privat katolsk skole med absolut levende nonner. I baghaven på skolen ligger klostreret. Freja har fået fornøjelsen af søster Victoria, der samtidig er skolens souschef og underviser i religion. Formoder at man i timerne ikke diskuterer for og imod Darwin. Freja er nu ellers meget positivt stemt overfor nonnerne, da disse altid er meget hjertelige og selvfølgelig med til volley i frikvarterne. Jeg har personligt stiftet bekendtskab med søster Victoria. Man kunne ikke finde Freja på klasselisten og da Freja kom hjem, fortalte hun om problematikken. Jeg tog over på skolen og talte med søsteren og ved hjælp af arme, ben og lidt spanske gloser lykkedes det os at lokalisere Freja. Jeg har lovet søster Victoria at lære hende engelsk. Ved ikke helt om jeg tør. De kan være rimelig strenge. Til gengæld lovede hun at lære mig lidt spansk!!!!! Så dårlig spansk taler jeg altså heller ikke.

Alle skolerne hernede starter kl. 7 om morgenen og slutter kl. 13.30. På skoleskemaet er der mere engelsk og religion samt mindre klassens time i forhold til Danmark. Naturfag er man rigtig dygtig til mens engelsk halter meget. Der er 29 elever i Frejas klasse.

Freja overlevede den første skoledag. Var meget træt efter en hel dag kun med spansk. De nye veninder på skolen samt lærerne taler som alle andre spansktalende meget hurtigt. Hendes forældre satser på, at hun er flydende om 3 måneder.

2 kommentarer:

  1. Sådan Freja. Skolen er slet ikke klar over hvad de har sagt ja til i dit tilfælde...en lille moderne ateist-darwinist med europæiske moderne holdninger og facebook...puha. Det bliver SPÆNDENDE at se hvad det giver i sidste ende. Men jeg tror på dig Freja og må Søster Victoria få en oplevelse.

    Knus
    Kresten

    SvarSlet
  2. Jeg tror ikke, at Freja vil have noget problem med at søster Victoria kommer på Facebook. Jeg tror til gengæld, at vores hustruer vil have et problem, at tænke sig endnu en konkurrent på pet society med en så stærk blind makker.

    SvarSlet